Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

About Me

My photo

Teruskan perjalanan yg penuh liku. Tanpa cabaran kita takkan matang tanpa dugaan kita takkan berwaspada. Sentiasa yakin dan ikhlas dalam apa jua yg dilakukan

Monday, December 25, 2017

Suara Hati

Ya Allah
Andai ini kafarahmu utk menyucikan hati2 kami
Kami redha
Dengarlah keluhan dan rintihan hati kami
Berikan kami ketabahan utk mengharungi ujian dari Mu
Kuatkan semangat kami utk terus membantu
Tidak kira tenaga atau wang ringgit
Agar kami yg jauh ini mampu meringankan segala kesusahan saudara kami di sana

Sungguh
Hancur luluh hati kami
Melihat kemusnahan yg berlaku
Hanya jasad kami teguh berdiri di sini
Tapi jiwa kami kembali ke kampung halaman
Tiada lagi kediaman
Tiada lagi tempat bermain
Yg ada hanyalah lautan
Allahuakbar

Kami bermohon kepada Mu agar Kau akhiri semua ini
Kami anggap ini tanda kasih sayang Mu
Yg mengingatkan kami yg telah lalai
Yg sering lupakan Mu
Mengingatimu hanya disaat susah
Tidak disaat dilimpahi kesenangan
Ampuni segala dosa2 kami Ya Allah
Tunjukkan kami ke jalan Mu

Anak rantau Kelate
♡ Mok Wae ♡
Wan Nurhafiza Wan Ghazali
10.35 pm

  • 25122014

Monday, December 18, 2017

Jumpa lagi Taiping

Salam semua
Moga semuanya dalam keadaan sihat & gembira
Bersiaran dari Stesen Keretapi Taiping. Nak balik ke KL dah. Hati tisu sebab nak pisah dgn awak En suami. Boleh tak padam hari Isnin dari hari2 dalam seminggu? πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Study week bermula. Doakan saya diberikan kesihatan yg terbaik. Tiada apa yang saya mahukan. Doa yang baik2. Fikir yang baik2.
Sambil2 menunggu train, tiba2 ada seorang wanita berbangsa cina menegur saya. Macam pernah kulihat tapi lupa kat mana jumpa. "Puan... saya ibu kepada anak OKU. Dapat bantuan kebajikan." Yes.... ingat2. Senyum dan berbual2 tentang perkembangan anak istimewa tu. Kebetulan pulak sama train dengan anak dia yang sambung belajar kat KL.
Bila dah kerja sebagai social worker ni, kemana pun pergi akan ada yang kenal & tegur. Itu biasa dan sudah terbiasa.
Moga terus istiqamah & ikhlas membantu orang.
Oklah. Train lagi seminit dua sampai.
Moga ketemu lagi.
Moga kita semua sentiada dibawah rahmat Allah.
Salam sayang.

Love,
Wan

Thursday, December 14, 2017

Indah 2

Jangan pernah ada dendam dihati
Jangan pernah menyimpan rasa benci
Maafkanlah
.
Manusia biasa
Jauh dari kesempurnaan
Sering lupa
Sering alpa
Perbetulkan segala khilaf
.
Terima kasih Tuhan
Anugerah jiwa besar dari Mu
Buat aku kuat
Buat aku sabar
Buat aku bersyukur
.
Tuhan tak pernah tidur
DIA melihat
DIA mendengar
.
Love
πŸ’›WANπŸ’š
24082016
2120

Indah 1

Terus bangkit walau dalam kesakitan
Terus berjalan walau melalui laluan penuh duri yg mampu melukakan setiap inci tubuhmu
Terus berharap agar suatu hari nanti dihujung laluan itu ada sinar menanti
Andai ia tidak seindah yg diimpikan, sabarlah
Tuhan masih ingin menguji kesabaranmu
Tuhan sedang mengangkat darjatmu
Ajari dirimu untuk redha
.
Jangan pernah sekali kau padamkan senyuman pada wajah
Terus tersenyum walau luka sarat dihati
Kerana mungkin senyum itu mampu utk memadam sedikit rasa sakitmu
.
Andai telah kau temui keindahan, jgn pernah lupa utk bersyukur
Kerana Dia yg mengizinkan utk tiap2 sesuatu itu berlaku
Dia yg mengizinkan kau terus tersenyum
Dia yg mengizinkan hatimu utk terus kuat
Dia yg mengizinkan kakimu utk terus melangkah
Dia yg mengizinkan segala2nya
.
Jangan pernah menyalahkan qada & qadar
.
Love
πŸ’œWanπŸ’™
2233 - 22082016

I am a fighter

Terima kasih Tuhan untuk kehidupan...

Hampir admited disebabkan tekanan darah up to 209/131. Sejujurnya itu bukan bacaan BP Wan kebiasaannya. But lately kepenatan tu bagai tiada noktah. Huhuhu.. its ok. Im a fighter. Demi ilmu, amanah & tanggungjawab Wan akan terus kuat.
Thanks a million utk semua staff PPUKM yg bertugas pada malam 12.12.2017 (LAZADA SALES PUNYA TIME TU YA.. HAHAHA) especially Dr Amri & Dr Hifzi Hashim and all the nurses serta doktor pelatih. U did well n I really feel comfortable at that time.
Ngeri n scary! Yes... semua dlm kepala time tu.. kalau tidal kerana kawan2 yg memaksa, tak tahu apa akan jadi. Have to mention the names here. Ima, Fatim & Ayu... terima kasih kerana paksa Wan ke hospital malam tu. Thanks for the concern. We r sisters. Serius babe.. bila ingat balik sayu sebab korang sanggup tunggu kat kecemasan berjam2.. just for me yg tiada pertalian darah. Allahuakbar. Betapa tuhan hadirkan orang yg baik2 untuk Wan.
Malam tu buat pertama kali telan ubat darah tinggi. Doktor kata kalau BP tak turun jugak makamya warded. TAK NAKKKKK! 😒😒😒 Masa tu nak sangat suami ada sebelah bagi semangat. Tiap kali call airmata mesti mengalir tapi suara control je sebab konon nak suamo tahu kita kuat. Tapi dia tahu pun isteri dia ni manja leleh. Apapun alhamdulillah bacaan BP menurun walaupun tak tahap normal lagi masa tu. Yg penting tak nak warded.
Balik hostel tak boleh nak tidur pulak. Takut kalau tidur esok tak bangun2 dah. Tak sempat nak jumpa semua orang yg Wan sayang. Sungguh! Perasaan tu datang. Doa dlm hati jgn matikan aku dulu Ya Allah. Aku nak balik peluk suami dulu. Nak jumpa ma abah. Alhamdulillah terlena walaulpun tidur2 ayam itik je. Tiap kali tersedar tak putus2 ucap alhamdulillah sebab masih hidup. Sehinggalah jam 5.30 am suami call. "Sayang ok?" Wahhh.. time tu hujan menderu. Sungguh saya rindu awak bang. Sangat2 rindu. Nak terbang balik je masa tu. Saya pilih utk sambung belajar dgn restu n izin awak. Saya sangka saya kuat rupanya bila jadi macam ni saya perlukan awak sgt2. Manja kan isteri awak ni 😒😒😒
That morning terus cari tiket ETS. Tak kira. Nak balik jugak. Alhamdulillah ada tiket 13.12.2017 jam 9.30 malam. 12.45 am 14.12.2017 saya nampak kereta awak tunggu saya kat stesen. Saya rasa hilang semua sakit2 saya bang. Sungguh!!!
This morning check BP bacaan 119/78. Ko rasa? Hahahaha... ok. Dah jumpa ubat tekanan. Ada kat rumah rupanya. 😊😊😊

Dear Allah.. thanks for this opportunity. Still alive. Still breathing. Alhamdulillah. Tuhan sepertinya 'cubit' Wan dgn ujian supaya tak tersasar jauh. Kembali semula ke track yg asal Wan. Jgn lencong jauh sangat ya 😁😁😁

Oklah. I need rest. Moga kita semua dibawah lindungan Allah sentiasa.

Salam sayang,
Wan πŸ˜™

Friday, January 13, 2017

Kemaafan dendam yang terindah

Salam semua 😊

"Memaafkan dan dimaafkan"
Ia adalah sesuatu yg indah
Aku sendiri melaluinya hari ni
Kesilapan & salah faham yg bertahun kini terlerai
Besar sungguh hikmah Allah
Betapa sahabat itu mengikuti cerita hidupku tanpa aku sedar
Maafkan aku kerana ego ku yg dulu
Ketidak matangan ku membuatkan kita jauh
Bertahun kita ambil masa utk saling memaafkan satu sama lain
Betapa kita sudah dewasa
Sungguh!
Sayu sebak gembira semua bercampur
Saat aku melafazkan maaf pada mu sahabat, saat itu juga air mataku berguguran
Tertanya2 pada diri sendiri, kenapa baru sekarang aku mengambil langkah itu?
Perancangan Allah itu indah
Sangat2 indah
Disaat sahabat itu bergelut utk memutuskan utk memilih jalan hidupnya, saat itu juga aku dapat berhubung kembali dengannya
Moga kau terus tabah dan terus istiqamah dgn piliham jalanmu
Aku di sini akan terus berdoa semoga jalan hidupmu jauh dari kesukaran
Terima kasih utk setiap doa yg kau titipkan untuk ku
Aku terharu 😒
Terima kasih utk persahabatan ini
Moga ukhuwah kita akan terus berpanjangan dibawah lindungan Allah
Saat aku meluahkan ini, airmata ku laju mengalir

Terlalu banyak yg perlu aku ubah
Egoku yg dulunya menebal kini menipis
Amarahku juga padam
Sombongku telah jauh ku lontarkan
Patah ucapku harus berhati2 agar tiada lagi hati2 yg ku sakiti
Aku hanyalah insan kerdil yg penuh dengan kesalahan
Setiap hari aku cuba utk memnambahbaik walaupun jauh lagi dari kesempurnaan
Setidak2nya aku cuba untuk membuang segala negatif

Tetapkan hati ku Ya Allah
Mudahkan setiap langkah ku
Tunaikan segala doa2 ku
Kau lindungi semua insan yg aku sayang
Terima kasih Tuhan atas segala nikmatMu yg tak pernah putus 😭😭😭

Love
❤WAN❤

Thursday, January 5, 2017

Jangan pernah mempersoalkan QADA & QADAR ALLAH

:: PERKAHWINAN TANPA ZURIAT ::  πŸ˜˜πŸ˜˜

"Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul"... Pepatah lama yang hanya akan difahami oleh mereka yang bernasib sama..

Tiada satupun pasangan suami isteri yang telah ALLaH satukan dalam pernikahan yang sah yang tidak mahukan zuriat.. Tapi rezeki manusia itu berbeza-beza.. Ada yang sudah bernikah bertahun-tahun lamanya tapi masih belum ada rezeki anak..

Orang keliling hanya tahu bertanya dan berkata tanpa fikir perasaan orang lain..

"Rugi kalau dapat anak lambat.. Nanti bila dah tua, anak-anak masih kecil"

"Jangan la biar lama-lama baru nak dapat anak.. Takut nanti tak sempat nak menimang cucu sendiri"

"Takde berubat mana-mana ke? Cubalah ikhtiar"

"Orang perempuan ni kalau dah kahwin tapi takde anak, dah serupa macam kain buruk"

"Bro.. Air mani kau tak power kut..."

MashaALLaH... Yang berkata dan bertanya pun seolah-olah seperti tiada iman.. Ingat anak ni macam beli air kat vending machine ke? Masuk duit, tekan punat nak jantina apa, terus keluar anak tu? Satu lagi, pasti ke yang kita akan hidup sampai tua? Sedangkan Nabi ALLaH Zakaria a.s. diuji dengan tiada zuriat sehinga Baginda tua.. dan Baginda tak putus-putus berdo'a memohon agar dikurniakan zuriat.. Sesungguhnya tiada yang mustahil bagi ALLaH SWT.. Akhirnya Nabi Zakaria a.s. dan isterinya yang mandul dikurniakan seorang anak iaitu Nabi Yahya a.s.

Hanya mereka yang faham saja akan benar-benar mengerti.. Setiap bulan si isteri berdebar menanti kedatangan haid dengan harapan biarlah "sangkut".. Alangkah kecewanya hati, alangkah sedihnya hati bila tiba-tiba "bocor".. Air mata cepat-cepat dikesat agar jangan sampai suami nampak.. Serta-merta terus berpura-pura gembira seolah-olah takde apa yang dirasa kerana taknak suami turut kecewa..

Bukan taknak ikhtiar.. Fitrah manusia itu sendiri berikhtiar.. Zaman sekarang dah ada macam-macam teknologi canggih.. Tapi bukan semua orang mampu.. Katalah kalau mampu sekalipun, bohong kalau takde rasa bimbang.. Bagi si isteri, bagaimana kalau terbukti memang dia tak boleh mengandung? Bagaimana penerimaan suami nanti? Apa fungsi seorang isteri? Perlukah diizin suami menikah lagi?
Bagi si suami pula, bagaimana jika terbukti dia tak mampu memberi zuriat? Hancurkah ego seorang lelaki? Hilangkah kejantanannya? Bagaimana harus dijelaskan kepada isteri? Semua ini memerlukan tahap redha dan persediaan mental yang amat tinggi.. Ada juga suami yang salahkan isteri setiap bulan apabila isteri datang haid.. Seolah-olah isteri itu yang menentukan dia mahu hamil atau tidak.. Tak semua pasangan mampu duduk bertentang mata untuk sama-sama menyelesaikan masalah ini..

Hati isteri mana yang tak tersentuh melihat suami mendukung anak orang lain? Hati suami mana yang tak terkilan melihat isteri membelek-belek dan merenung pakaian bayi yang comel-comel ketika keluar shopping bersama?

Anak angkat... Memang mudah untuk dilafazkan tapi tak semua pasangan mampu melakukannya.. Ada suami yang berkeras hanya mahukan zuriat daripada bakanya sendiri.. Ada pula yang memikirkan masa depan anak itu nanti.. Bagaimana nak hadapi waktu untuk menjelaskan status anak itu nanti bila dia sudah dewasa.. Satu lagi yang ramai terlupa.. Anak angkat juga merupakan rezeki anugerah ALLaH.. Bukan semua pasangan ALLaH hadiahkan anak angkat.. Ada kes yang bertahun-tahun mencari anak angkat tapi ada je halangannya.. Duit dah keluar, tapi akhirnya si ibu ubah fikiran.. Ada juga yang memohon di Jabatan Kebajikan Masyarakat tapi proses itu tidak semudah ABC.. Banyak prosedur dan saringan yang akan dilakukan.. Akhirnya penantian itu jadi terlalu menyiksakan..

Kepada pasangan yang ALLaH uji tanpa zuriat lagi, kuatkanlah semangat kalian.. Mungkin ALLaH nak bagi masa untuk kalian kuatkan ikatan perkahwinan.. Mungkin ALLaH nak kalian enjoy honeymoon lama sikit.. Bersangka baiklah kepada ALLaH.. Jangan putus berdo'a dan cubalah cari masa yang sesuai untuk berbincang suami isteri.. Pilihlah jalan terbaik.. Jika nak ikhtiar, biarlah dipersetujui oleh kedua-dua pihak.. Bagi keluarga, sanak saudara dan rakan taulan, hentikan soalan-soalan yang boleh mengguris perasaan.. Ini semua hak mutlak ALLaH.. Mempersoalkan zuriat seseorang sama seperti mempersoalkan Qada' dan Qadar ALLaH.. Hati-hati jangan sampai jatuh kufur.. Bagi yang sudah ada zuriat, jangan sombong dengan mereka yang masih belum ada zuriat.. Kita tak tahu nasib anak kita nanti macam mana.. Apa jadinya dia bila dewasa.. Betul, anak yang soleh/solehah boleh membantu ibu bapa di Akhirat.. tapi anak juga mampu menarik tangan ibu dan bapa ke Neraka.. Jangan sibukkan hal orang lain sehinggakan hal mendidik anak itu kita abaikan..

Kepada yang masih mencuba, amalkanlah do'a Nabi Zakaria a.s. iaitu Ayat 89 daripada Surah al-Anbiya'

.
.
Wan copy dari seorang sahabat utk tatapan kita bersama
Wan pun ada amalkan ayat dalam surah Maryam dan beberapa surah lagi
Ada ustaz yg berikan utk kita amalkan
Kita ikhtiar
Selebihnya tu Tuhan Yang Maha Mengetahui
Dia tahu apa yg terbaik utk kita
Apa yg perlu dan apa yg tidak perlu
Dia juga tahu bila masa sesuai utk berikan kita sesuatu
Kadang Dia tak bagi apa kita mintak hari2 tapi dia bagi sesuatu yg tak pernah kita mintak
Sebab apa?
Sebab Dia tahu iti yg kita perlukan sebenarnya
Bersangka baiklah pada ALLAH
Jangan pernah jemu berdoa
Bersyukur dengan segala nikmat yg diberi
Jangan pernah sekali kau dustakan
.
فَΨ¨ِΨ£َيِّ Ψ’Ω„َΨ§Ψ‘ِ Ψ±َΨ¨ِّΩƒُΩ…َΨ§ ΨͺُΩƒَΨ°ِّΨ¨َΨ§Ω†ِ
Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?
.
❤WAN❤