Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

About Me

My photo

Teruskan perjalanan yg penuh liku. Tanpa cabaran kita takkan matang tanpa dugaan kita takkan berwaspada. Sentiasa yakin dan ikhlas dalam apa jua yg dilakukan

Wednesday, March 16, 2011

Bahagiakah kita jika ada yang terguris...


Sukar untuk dimengertikan tapi itulah hakikat yang sering hadir dalam hidup kita. Perlukah kita menjaga hati semua orang tetapi dalam masa yang sama hati kita yang terluka? Persoalan ini perlu dan harus dijawab dengan akal yang waras bukan hanya sekadar mengikut kata hati. Kita bukan bersendirian dalam ruang lingkup bumi yang sfera. Cuba lihat disekeliling.. bagaimana agaknya kalau kita sendiri tanapa ada unsur lain dalam persekitaran? Pasti susah kan? Itulah yang sering bermain difikiran waras dan didalam sedar manusia. Cuma kadang-kadang kita dengan sengaja dan tidak sengaja terlepas pandang semua perkara ini.

Semuanya mudah kalau masing-masing saling mengerti setiap perlakuan yang terhasil dari manusia lain. Jangan mudah melenting sebaliknya berfikirlah sebelum setiap tindakan dibuat. Mudah kan! Tapi yang jadi susah bila kita memandang hanya dari sudut negative sahaja.. maka tak adalah kesudahannya. Manuding jari pada orang lain bukan penyelesaiannya. Lihatlah dalam diri sendiri dan kaji kenapa semua perkara berlaku. Sedikit sebanyak ia datang dari diri kita sendiri.


Berubahlah sebelum sesuatu terjadi yang boleh membuatkan kita menyesal seumur hidup... andai sesuatu berlaku, jangan terus menuding jari pada org lain. Lihat diri kita sendiri dan tanya kenapa kita tidak membuat pilihan yg tepat dlm melakukan apa jua perkara. Tuhan berikan kita akal untuk berfikir secara waras dan matang. Ambil nama dari sifat Allah iaitu MEMBERI. Ikhlaskan hati dan betulkan niat, insyaallah tuhan akan mempermudahkan jalan yang kita lalui. Andai suatu ketika kita pernah buat kesilapan, mohon keampunan dan buka lembaran baru agar kita tak tersasar jauh dari landasan kehidupan berpandukan Al-Quran dan Al-Sunnah.. ITULAH PEGANGAN HIDUP KITA. Cuba kita bayangkan apa yg pernah kita lakukan dan apa yg masih belum kita lakukan untuk keluarga, bangsa dan agama. DUNIA HANYA SEMENTARA. Sejauh mana pun kita melangkah tidak salah kalau sesekali kita toleh sejenak ke belakang agar kita tidak lagi tersesat di alam fana ini. Kita tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak tapi cukuplah sekadar kita mempermudahkan segala urusan orang lain. Cepat atau lambat tuhan akan bantu kita dalam mempermudahkan urusan kita. Tautilah kembali apa yg jauh dan jangan biarkan ia makin jauh kerana itu lebih menyakitkan. Bukan hanya hati kita tapi hati-hati insan yang selama ini telah membesarkan kita tanpa meminta satu sen pun bayaran.

No comments:

Post a Comment