Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, April 12, 2011

Aku rindu adik2ku dan zaman kanak2 kami...



Masa kecik2 dulu terlalu banyak kenangan yang tak mungkin dilupakan. Kalau nak cakap babgaduh dan dengki.. hahahaha.. tu cerita nombor satu la.. kalau ma abah baca ni pasti gelak ni. Time sekolah dulu ada sistem giliran.. sidai kain, cari buah durian kat kebun untuk dijual, lipat kain, bersih kawasan rumah.. pendek kata semua berjadual la. Macam latihan askar je kan tapi itu semua membentuk jati diri kami adik beradik. Sebelum pergi sekolah macam biasa tolong ma sidai kain dulu. Kalau aku sidai adik aku kena angkat kain kat jemuran. Tapi akan jadi gaduh bila ada yang buat bodoh je bila tiba time tugas dia. Masa tu la jadi gaduh.. hahaha.. Bila ingat balik lawak pun ada jugak. Budak2 la katakan. Masih aku ingat bila tiba time kami kena cari durian. Sebelum pukul 6.30 pagi tu siap ambik kereta sorong dan pakai topi keledar. Itu cara kami. Lawak ke? Bukan apa.. mana nak tahu kan tengah duk kutip durian tiba2 gugur durian lain. Dapat selamatkan kepala ni. Bijak kan..

Time gelak pulak lagi banyak cerita tapi tak dapat la nak cerita semua. Aku rasa aku selalu kena gelak dari kes cicak sampai la ke kes jarum peniti jatuh. Kes cicak sulit sikit nak cerita tapi kalau adik2 aku (mat n apis) baca ni pasti diaorang gelak terguling2. Kes jarum peniti.. aku dah ingat2 lupa mula kisahnya tapi aku jenis 'buas' terlanggar kotak bekas jarum peniti. Punyalah cuak takut kena marah dengan ma... Tiba2 ma datang 'gapo jatuh tu' Nak tahu apa aku jawab.. dengan ketakutan dan kelam kabut aku jawab 'nyamuk'... hahaha. Adik jantan aku dua orang gelakkan aku. Kurang asam betul la.

Ni ada satu kisah lagi. MOTORSIKAL! Ni memang kes berat. Siap kena marah dengan abah lagi. Time tu aku sekolah rendah. Kat rumah di kampung ada motorsikal honda c70 kalau tak silap aku.. yang lampu depan bulat tu... Al-kisahnya nak belajar bawak motor la kononnya. Aku berkain batik.. gadis kampung la katakan. Adik aku dah pandai dah bawak motor masa tu. Konon nak membonceng belakang jadi aku naik la dengan kain batik. Ingat adik aku ni pas la bawak motor. Tapi bila masuk je gear satu terangkat motor tu kat depan. Cuba bayangkan apa terjadi kat aku.. Maka tersangkut la kain batik aku kat plate number motor tu dan seret la punggung aku. Pedih wooo... tapi balik2 aku jugak digelakkan oleh dua orang adik jantan aku. Oleh kerana keinginana bawak motor tu tinggi, maka aku pelan2 belajar bawak motor. Dan pada satu hari yang lawak dan malang bagi kami adik beradik, aku pun bawak la motor tak sampai pun 10 meter kat kawasan halaman rumah. Pemboncengnya.. 2 orang adik jantan aku yang berani mati bonceng motor yang aku bawak.. maka enjin dihidupkan dan handle minyak aku pulas semahunya... makanya laju lah motor itu sehingga melanggar pokok jambu batu ditepi rumah. Raga motor remuk dan adik2 aku? Aik.. mana hilang... ada kat melekat kat pokok jambu batu laaa... Tapi agakanya kami ni jenis lasak tak de la luka apa2 pun. Terus simpan motor dan tutup dengan kain. Akhirnya abah tahu jugak dan kami semua kena terima 'hadiah'.
Itu baru sikit ceritanya.. Kalau ada yang aku ingat lagi nanti aku kat blog ni... buat adik2 ku.. kalau ada antara kita yang terasa maka kita saling maafkan satu sama lain. Ingat kembali kenangan kanak2 kita dulu..
AKU RINDU KAMU SEMUA WAHAI ADIK2KU...

No comments:

Post a Comment