Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, April 1, 2011

Masihkah kita ingat dengan cerita rakyat???



Zaman kanak-kanak kita penuh dengan cerita-cerita rakyat... yang paling popular cerita sang arnab dengan sang kura-kura. Siap ada pertandingan bercerita lagi masa kat sekoalh rendah dulu. Hari ni aku cuba untuk mengimbas kembali memori tu dengan 'anak-anakku' di sini. rupanya diaorang betul2 seronok dengan apa yang diminta. ceritakan kembali kisah rakyat beserta dengan pantun nasihat. WOW! Aku ingat anak-anak tahun 90-an dah tak tahu pasal cerita-cerita cam ni. Rupanya ada yang boleh cerita secaa detail lagi. Tapi tak kurang jugak ada 'anak-anakku' yang sedikit blurrrr... kesian dia.
Cerita yang paling aku suka sang kancil dengan sang buaya.. 'satu dua tiga lekuk, jantan betina aku ketuk'. Tu la dialog yang paling aku ingat. Seronok bila tengok cerita macam tu sebab banyak teladan boleh diambil. Dan itu jugaklah yang aku harapkan agar 'anak-anakku' dapat mengambil iktibar dari kisah-kisah sebegini. Memang kalau difikirkan memang agak terkebelakang sikit la kalau buat program begini tapi apa yang aku tahu 'anak-anakku' enjoy dan aku seronok.

No comments:

Post a Comment